Ons onderwijs
Kleine kinderen willen heel graag leren. Op De Buitenburcht willen wij dat kinderen met plezier blijven leren. Wij vinden het fantastisch als een jonge leerling ontdekkend leert wat drijven en zinken is en daar honderduit over vertelt. Wij worden blij als leerlingen zelf onderzoeksvragen formuleren en bijvoorbeeld willen ontdekken en leren welke ecosystemen in de sloot te vinden zijn.
Naast het vasthouden van de liefde voor leren, staat het behalen van leerdoelen centraal op onze school. Wij willen dat kinderen goed leren rekenen, zich goed mondeling en schriftelijk leren uiten, belangrijke informatie uit teksten leren halen en ICT vaardig worden. Kortom, zich in de toekomst zelfstandig kunnen redden en beschikken over de vaardigheden van de 21ste eeuw.
Betekenisvolle leersituaties door thematisch onderwijs
We bieden de leerstof zo veel mogelijk in betekenisvolle leersituaties aan. Dit doen wij door leeropdrachten aan de thema’s van het wereldverkenningsonderwijs te koppelen. Als een groep zich bijvoorbeeld verdiept in het zonnestelsel, kunnen de leerlingen begrijpend lezen oefenen aan de hand van teksten over dit onderwerp. Zij kunnen ook creatieve verhalen schrijven over een reis in de ruimte en tegelijkertijd oefenen met de correcte spelling en interpunctie. Zo maken wij leren zinvol.
Leren samenwerken en samenwerkend leren
Uit onderzoek is gebleken dat wanneer kinderen samen nadenken en praten over de leerstof, zij dit veel beter onthouden en opslaan in hun langetermijngeheugen. Op De Buitenburcht leren kinderen samen te werken op een coöperatieve manier. We houden ons hierbij aan vastgestelde afspraken om te zorgen voor een goede leeromgeving.
Aanbod meer- en hoogbegaafden en dyslecten
Naast een aanbod in de klas, bieden wij een programma voor meer– en hoogbegaafden: ‘Het schaduwtalentenlab’. Het schaduwtalentenlab is bedoeld voor leerlingen die om cognitieve redenen meer uitdaging nodig hebben.
Wij volgen het dyslexieprotocol en zo nodig wordt het programma Alinea ingezet ter ondersteuning van leerlingen met een dyslexieverklaring.